Merry Christmas - Reisverslag uit Ahipara, Nieuw Zeeland van Jacques en Marianne - WaarBenJij.nu Merry Christmas - Reisverslag uit Ahipara, Nieuw Zeeland van Jacques en Marianne - WaarBenJij.nu

Merry Christmas

Door: Jacques

Blijf op de hoogte en volg Jacques en Marianne

25 December 2012 | Nieuw Zeeland, Ahipara

Op onze camping worden we de hele dag al begroet met "Merry Christmas". Het is dan ook eerste kerstdag en ondanks de wind wordt er flink "geBBQed". Toch al een favoriete bezigheid op de campings, maar vandaag lijken de stukken vlees nog groter. We hebben op deze camping alleen internet in de keuken. Vandaar dat we gezellig zijn aangeschoven bij de andere internetters. We staan op dit moment vlakbij het noordelijkste stadje van Nieuw Zeeland in kaikaia. De camping staat in het kleine kustplaatsje Ahipara, het begin van de "Ninety Mile Beach". Het is de langste officiële weg over een strand.

Gisteren zijn we over de Ninety Mile Beach naar Cape Reinga gereden. Dat is het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland, waar zoals ze hier zeggen de Tasman Sea en de Pacific Ocean op elkaar botsen. We zijn met een speciale All Wheel Drive Bus over het strand naar Cape Reinga gereden. Dat was een heel avontuur, want ondanks de wind en de regen werd er flink doorgereden. Op sommige punten moest er door zee gereden worden om rotsen te ontwijken. Dan moesten we tellen en bij iedere zesde golf komt er een minder hoge en daar moet dan plank gas door heen gereden worden. Bij Cape Reinga moet je de laatste kilometer naar de vuurtoren lopen. Ondanks de regen en de wind hebben we het noordelijkste puntje bereikt.

Vorige week hebben we een aantal dagen op een camping vlakbij de Waitangi Grounds gestaan. In Waitangi is rond 1840 de vrede gesloten tussen de Engelse kolonisten en de Maori's. De Maori's mochten hun eigen taal en kultuur behouden en zijn daar tot op de dag van vandaag erg blij mee. We hebben de Waitangi Grounds bezocht en een voorstelling meegemaakt, die geheel volgens de Maori gewoonten verloopt. Uit de groep bezoekers wordt een "leider" gekozen en die moet de bedreigende (veel harde kreten en lange tongen) ontmoetings-ceremonie ondergaan. Aan het einde moet er vrede zijn en wordt er gedanst en gezongen. Voor de Maori's is Waitangi een heilige plaats en Waitangi Day is nog steeds een officiële feestdag in Nieuw Zeeland.

Morgen verlaten we het noordelijkste gedeelte weer en rijden naar de Kauri Coast. Hier staan de bossen met de grote Kauri bomen. Vandaag is het gelukkig wel droog, maar nog steeds veel wind. Morgen zijn de vooruitzichten beter. Iedereen de hartelijke groeten en fijne kerstdagen gewenst! Jacques en Marianne.

• 25 December 2012 - 10:51

Bobalice:

Prachtige foto met die Maori's. Jullie staan wel op heel mooie plekken hoor. Wat een spannende tocht over het strand. Hebben jullie erg veel last gehad van Evan? Volgens mij zijn jullie echt aan het genieten. De foto's spreken voor zich.
    Groeten uit een regenachtig Oudelande. We gaan vandaag mosselen koken bij Hans en Helen voor Hans zijn vader.
    Alice em Bob

• 25 December 2012 - 12:04

H&E:

Whow..spectaculaire trip, en mooie foto's. Marry Christmas!!

• 25 December 2012 - 16:31

liefs JaMa.

• 28 December 2012 - 15:11

Irma:

Hele mooie foto's.
    Het lijkt mij ook een schitterend land !
    Nog bedankt voor jullie kaart en dezelfde wensen terug!
    Irma