"Wait Five Minutes" - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Jacques en Marianne - WaarBenJij.nu "Wait Five Minutes" - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Jacques en Marianne - WaarBenJij.nu

"Wait Five Minutes"

Door: Jacques

Blijf op de hoogte en volg Jacques en Marianne

10 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Napier

Het weer is in Nieuw Zeeland zo veranderlijk, dat een een gevleugelde term hier is "Wait Five Minutes". Dat geldt zeker aan de westkust, waar we de laatste weken geweest zijn. We zitten inmiddels aan de oostkust in Napier en daar is het weer wat stabieler. Al een paar dagen rond de 30 Gr. en een briesje, best uit te houden! De stad ligt hier op loopafstand en daar zijn we gisteren uitgebreid wezen rondkijken. Het is hier de "Art Deco City" van NZ. De meeste gebouwen stammen uit de jaren 30 en zijn nog steeds in die stijl gehouden.

Na het vorige verslag uit Raglan, zijn we langs de zwarte lavastranden, via campings in Mokau en New Plymouth in Whanganui terecht gekomen. Op een afgelegen camping aan het zwarte strand van Mokau hebben we de aangekondigde storm niet afgewacht, maar zijn we doorgereden naar New Plymouth, waar we in de luwte de storm hebben getrotseerd. Veel tenten waren omgewaaid en de volgende ochtend stonden een TV-ploeg en de plaatselijke pers klaar om de schade op de camping op te nemen. Daarna doorgereden naar Whanganui, waar het heerlijk rustig en zonnig weer was. Wel jammer, dat we door de bewolking de top van de Taranaki niet gezien hebben, die net als de Kilimanjaro altijd een witte top heeft. Deze vulkaan was jaren geleden verantwoordelijk voor de zwarte lavastranden langs de westkust.

Na een paar heerlijke dagen in Whanganui naar Wellington gereden. Hier zetelt de regering en het parlement van Nieuw Zeeland. Ook de InterIslander Ferry vaart hier af en aan voor het transport tussen het Noorder- en het Zuider-Eiland. Het is een leuke en drukke stad, die op dit moment beheerst wordt door de nieuwe film van de Hobbits, die rond Wellington is opgenomen en hier ook in premiere is gegaan. Peter Jackson, de regisseur, heeft in de Wellington Studio's de special effects laten maken en in het "Te Pappa" Museum staan de Hobbits levensgroot tentoongesteld. Met de Wellington Cable Car kun je naar de botanische tuin, die op de heuvels boven Wellington is aangelegd. Hier heb je een prachtig uitzicht over de haven en de stad.

Vandaag houden we hier in Napier een rustige dag en morgen gaan we door naar Gisborne op weg naar het uiterste oostelijke puntje van NZ. De weersvooruitzichten zijn goed. Op de camping is een mooi zwembad, daarin moesten we nog maar even een duik gaan nemen. Vanochtend is de camping leeggestroomd. De zomervacantie van de meeste Nieuw Zeelanders zit erop, waardoor het een stuk rustiger in het zwembad is geworden. Hartelijke groeten uit Napier, Jacques en Marianne

• 10 Januari 2013 - 10:43

Bobalice:

Mooie foto's. Het geeft echt een goed beeld van Nieuw Zeeland. Die hobbitbeelden zijn echt heel leuk. Om de top van de vulkaan te zien hadden jullie waarschijnlijk wat langer moeten blijven op die plek. Zo hebben wij de tafelberg in Kaapstad nooit gezien door de laaghangende wolken. Het is wel even balen.
    Veel plezier verder. Leuk dat we nog even geskyped hebben Tot het volgende verslag.
    Alice en Bob